fredag 6 januari 2012

Granskningsknappen för skärpedjups bonusfunktion!

Som det kanske framgått kan jag vara manualfreak!
det är ju så man lär sig alla nördgrejer!

Brukar läsa igenom manualen en gång innan
eller när jag får en produkt. Brukar inte ha något
problem med att lära mig hur saker fungerar,
men det är ju alla dolda finurliga saker man
vill åt( kan ju hoppas att den tid alla manualer
man läst kompenserats av alla genvägar? )

Nu till saken!

På min D90 finns det en "depht of field"/
Granskningsknapp för skärpedjup

I vanliga fall låter den bländaren gå till
det du har ställt in tex. f12 så du kan se
skärpedjup och vad som hamnar i fokus

Men rotar man lite i menyerna (minns
inte ifall det var aktiverat från början )
så kan man aktivera Modelleringsblixt.

När jag trycker på "Granskningsknapp för skärpedjup"
nu kommer blixten att leka Strobe så man kan
se hur ljuset faller på motivet, det är ju inte
inställningsljuset på en studioblixt, men bättre
än inget alls, ofta är det ju det lilla som gör det!

Så då tycker jag att Ken Rockwell har fel när han




Inga kommentarer: